Sunday, January 15, 2012

Tips Untuk Pembeli Motosikal Hyosung / Naza Blade

Hasil Sumbangan : Syazmi Mohd (Sasas Mbc)  

 1. dtg2 check minyak hitam..blh check dgn tgk cermin dkt kulit enjin sebelah kanan..make sure penuh..kalau sikit bahaya means ade kemungkinan ade kebocoran.

2. start enjin. dgr betul2 bunyi masa nak start enjin..bunyi dia smooth jer ke atau ade bunyi yg x best..takut one way bearing dia atau copper starter gear dia dah x elok..if x elok dlm 400 jgk nak tukar

3. dah start enjin tuh try tutup ekzos dgn tangan sekuat
mungkin..motor yg ok sepatutnya akan mati kalau ekzos kena tutup sbb pressure dlm enjin x dpt nak keluar..kalau x mati ..kemungkinan ade valve bocor..tu cara repair kena buat top overhaul. sendiri buat tak mahal tapi kalau hantar kedai sakit jgk kepala nati. 

4. matikan enjin dgr ade bunyi knocking x belah cover kiri enjin..kalau ade mungkin one way bearing dia ade masalah sikit. 

5. check casis..tempat dada casis tuh..kadang2 ade crack..kalau ade crack agak bahaya takut blh mnyebabkan kemalangan. Boleh welding balik guna MIG 

6. 2004 nye model nih famous dgn masalah crankscase. check crankcase dia ade x crack2 atau kesan pecah..ni kalau pecah mmg pening kepala. 

7. make sure bawak test pen sebiji..dkt enjin blade ade 2 tensioner..try ketatkan tensioner tuh ikut arah jam sampai ketat..release tensioner tu sikiiiiit jer..septutnya dia tendang immediately spring dia..buat dkt tensioner satu lagi. 

8. kalau blh bawak multimeter time pegi..suruh owner lama bukak seat motor and check kekuatan bateri time motor x mati..bateri sepatutnya keluarkan volt dlm 12V..if kurang ade beberapa kemungkinan samada bateri dah K.O atau rectifier/coil magnet.. 

9. start enjin balik..cocok multimeter dkt bateri..try rem sikit motor sepatutnya bacaan bateri dkt multimeter naik kepada 13-14volt..cara nak tahu rectifier ok ke x (cara kampung) time motor hidup..tanggalkan wayar POSITIVE dkt bateri..sepatutnya motor hidup. 

10. Dgr bunyi CDI (bentuk dia segi empat sama) ade bunyik tiktiktiktik x..kalau ade CDI dah nak rosak dah.. 

11. check signal kiri/kanan/horn/lampu 

12. check nombor kulit enjin dgn nombor casis..MESTi sama..if x sama motor curi ar tuh melaikan dia ade dua geran ker 

13. check rantai dgn spoket..rantai tuh ade x dia berkerutu2..if ade means kena tukar spoket and rantai baru. 

14. check monoshock motor. try duduk atas motor and henjut atas/bawah..check spring dia..if ok nasib baik 

15.bukak penutup tangki. check dlm tub byk karat ke x..if ade just cuci je tank tuh nati.

1 comment :

faizalmeta said...

mono shock bocor ... ape model len bole masuk