Aku dalam dilema!!
Pening memikir nak amik motor ape? ER6N/ER6F 2012 ke..atau Versys 2010 ke..atau Versys 1000?Pada entry kali ni..kite citer pasal ER6N & ER6F 2012. (Ducati 795 takde ke? :P)
Sekali lagi KAWASAKI bakal mengeluarkan model terbaru ER6N dan ER6F untuk generasi yang ke-3. Kalo dulu pemilik Generasi Pertama (model 2008) cukup bangga memilikinya. Namun, agak jiwa kacau skit bila ER6N Generasi ke-2 berada dipasaran (model 2009 hingga kini). Dengan beberapa perubahan kecil pada model baru..tapi nampak perbezaan yang agak ketara.
Namun, ianya TIDAK kekal lama..kira-kira 3 tahun (2009, 2010 dan 2011), pemilik ER6N sekarang mula goyah (ayat jiwa kacau sebab model 2012 lebih cun) sebab model 2012 bakal berada dipasaran. Enjin tetap sama kan? Yer..! Enjin tetap sama..tapi jika dilihat dgn mata kasar ni pun..perbezaan pada ‘facelift’ yang sememangnya amat ketara dgn model2 sebelum nih. Aku akui..model 2012 ni memang MENGANCAM!. ER6F 2012 pulak..kelihatan seakan-akan Z1000SX. Ade info yang aku baca, ER6F 2012 ni mempunyai ‘adjustable windshield’? Nanti aku cuba dapatkan info sebenar..
Jika diberi pilihan antara ER6N atau ER6F?..aku akan memilih ER6N. Sebabnya? Nampak lebih ‘street fighter’..segak weeii!! hahaha
Apa yang aku tulis adalah dari pandangan mata kasar jer eh..
Antara perubahan ER6N model 2012:
1) Head Lamp – lebih lebar dan lebih garang dari sebelum ini.
2) Inner Fork cover - ‘fork’ mempunyai cover, mampu mengelak dari terkene serpihan baru, calar..dll.
3) New Chasis – chasis yang baru..berbeza dgn model sebelum ini.
4) Panel Meter – sedikit perubahan pada panel meter dan tempat kunci.
5) Swing arm
6) Tail light
7) Seat
8) exhaust
9) Front Mudguard & bally pan
10) Tank
UPDATE: ER6N 2012 - REAL!!!!!
Pening memikir nak amik motor ape? ER6N/ER6F 2012 ke..atau Versys 2010 ke..atau Versys 1000?Pada entry kali ni..kite citer pasal ER6N & ER6F 2012. (Ducati 795 takde ke? :P)
Sekali lagi KAWASAKI bakal mengeluarkan model terbaru ER6N dan ER6F untuk generasi yang ke-3. Kalo dulu pemilik Generasi Pertama (model 2008) cukup bangga memilikinya. Namun, agak jiwa kacau skit bila ER6N Generasi ke-2 berada dipasaran (model 2009 hingga kini). Dengan beberapa perubahan kecil pada model baru..tapi nampak perbezaan yang agak ketara.
Namun, ianya TIDAK kekal lama..kira-kira 3 tahun (2009, 2010 dan 2011), pemilik ER6N sekarang mula goyah (ayat jiwa kacau sebab model 2012 lebih cun) sebab model 2012 bakal berada dipasaran. Enjin tetap sama kan? Yer..! Enjin tetap sama..tapi jika dilihat dgn mata kasar ni pun..perbezaan pada ‘facelift’ yang sememangnya amat ketara dgn model2 sebelum nih. Aku akui..model 2012 ni memang MENGANCAM!. ER6F 2012 pulak..kelihatan seakan-akan Z1000SX. Ade info yang aku baca, ER6F 2012 ni mempunyai ‘adjustable windshield’? Nanti aku cuba dapatkan info sebenar..
Jika diberi pilihan antara ER6N atau ER6F?..aku akan memilih ER6N. Sebabnya? Nampak lebih ‘street fighter’..segak weeii!! hahaha
Apa yang aku tulis adalah dari pandangan mata kasar jer eh..
Antara perubahan ER6N model 2012:
1) Head Lamp – lebih lebar dan lebih garang dari sebelum ini.
2) Inner Fork cover - ‘fork’ mempunyai cover, mampu mengelak dari terkene serpihan baru, calar..dll.
3) New Chasis – chasis yang baru..berbeza dgn model sebelum ini.
4) Panel Meter – sedikit perubahan pada panel meter dan tempat kunci.
5) Swing arm
6) Tail light
7) Seat
8) exhaust
9) Front Mudguard & bally pan
10) Tank
UPDATE: ER6N 2012 - REAL!!!!!
ER6N 2012:
Kawasaki ER-6n 2012 Specifications
Engine Kawasaki ER-6n 2012
* Type: parallel twin, 8 valves, dohc, liquid cooled
* Capacity: 649cc
* Bore x stroke: 83 x 60mm
* Compression ratio: 11.3:1
* Fuelling: Keihin electronic fuel injection, 38mm throttle bodies
Transmission Kawasaki ER-6n 2012
* Gears: 6
* Clutch: wet multiplate
* Final drive: chain
Chassis Kawasaki ER-6n 2012
* Type: Steel tube, diamond-type
* Front suspension: 41mm inverted telescopic forks, not adjustable
* Rear suspension: Offset cantilever monoshock, adjustable preload. Steel swingarm
* Front tyre: 120/70 x 17
* Rear tyre: 160/60 x 17
* Front brake: 2 x 2-piston floating callipers, 300mm petal discs
* Rear brake: single-piston floating calliper, 220mm petal disc
Dimensions Kawasaki ER-6n 2012
* Weight: 441lb (200kg) kerb (+ 9lb/4kg, for ABS version)
* Wheelbase: 55.3in (1405mm)
* Rake: 24.5°
* Trail: 4.0in (108mm)
* Fuel tank: 3.4 gallons (4.1 US gallons, 15.5 litres)
* Seat height: 30.9in (785mm)
Performance Kawasaki ER-6n 2012
* Power: 71bhp (72PS, 53kW) @ 8,500rpm
* Torque: 48.7lb.ft (6.7kg.m, 66Nm) @ 7,000rpm
* Fuel economy: 50mpg (17.7km/l, 5.65l/100km, 41.6mpg US) est
* Top speed: 115mph (185kph) est
ER6F 2012:Antara perubahan ER6F model 2012:
1) New Chasis – chasis yang baru..berbeza dgn model sebelum ini.
2) Panel Meter – sedikit perubahan pada panel meter dan tempat kunci.
3) Swing arm
4) Tail light
5) Seat
6) Exhaust
7) Windshield – adjustable
8) Tank
9) Side fairing Cover set
Kawasaki ER-6f 2012 Specifications
Engine Kawasaki ER-6f 2012
* Type: parallel twin, 8 valves, dohc, liquid cooled
* Capacity: 649cc
* Bore x stroke: 83 x 60mm
* Compression ratio: 11.3:1
* Fuelling: Keihin electronic fuel injection, 38mm throttle bodies
Transmission Kawasaki ER-6f 2012
* Gears: 6
* Clutch: wet multiplate
* Final drive: chain
Chassis Kawasaki ER-6f 2012
* Type: Steel tube, diamond-type
* Front suspension: 41mm inverted telescopic forks, not adjustable
* Rear suspension: Offset cantilever monoshock, adjustable preload. Steel swingarm
* Front tyre: 120/70 x 17
* Rear tyre: 160/60 x 17
* Front brake: 2 x 2-piston floating callipers, 300mm petal discs
* Rear brake: single-piston floating calliper, 220mm petal disc
Dimensions Kawasaki ER-6f 2012
* Weight: 440lb (204kg) kerb (+ 9lb/4kg, for ABS version)
* Wheelbase: 55.5in (1410mm)
* Rake: 25°
* Trail: 4.2in (106mm)
* Fuel tank: 3.4 gallons (4.1 US gallons, 15.5 litres)
* Seat height: 31.1in (790mm)
Performance Kawasaki ER-6f 2012
* Power: 71bhp (72PS, 53kW) @ 8,500rpm
* Torque: 48.7lb.ft (6.7kg.m, 66Nm) @ 7,000rpm
* Fuel economy: 53mpg (18.8km/l, 5.33l/100km, 44mpg US) est
* Top speed: 125mph (200kph) est
Alrite..serba sedikit ER6N dan ER6F generasi ke-3 (model 2012) versi TayarGolek.Com. Korang yang masih dok pikir nak amik motor ape..masih ade masa lagi untuk terus berfikir. Ingat..! beli motor bukan macam beli baju..boleh tukar anytime. Pilihlah berdasarkan kegunaan dan mengikut bajet..
3 comments :
1 vote for er6N..
sexy betol..
nak amik satu la er6n 2012
better z800 lhaa bro..motor tu pun dah lhaa ckd kt malaysia harga pun berpatutan..dengan 800c harga otr 51k bro...sedangkan kawasaki z750 60k camtu..huhu ! tapi ikut selera masing-2..z800 nie maintenance tinggi skit..er family mungkin lebih murah..sebb parallel twin..z800 inline4..huhu ! :)
Post a Comment